Designed and built with care, filled with creative elements

Top
Image Alt
  /  General   /  „Tehnologia și copiii” – Interviu cu Minodora Deac, Managerul centrului Didactika

„Tehnologia și copiii” – Interviu cu Minodora Deac, Managerul centrului Didactika

 

Relația actuală pe care o au copiii cu tehnologia naște multe controverse, iar părerile sunt împărțite. Am discutat despre acest subiect cu doamna Minodora Deac, managerul centrului de meditații Didactika si profesor de matematică cu o experiență de peste 22 de ani.

R: Doamna Deac, sunteți profesor de matematică de 22 de ani. Ați fost martor direct, de-a lungul timpului, la schimbările prin care au trecut copiii, în ceea ce privește legătura cu tehnologia.

M.D.: Când vine vorba despre tehnologie și copii se pornesc tot felul de dezbateri. În ziua de astăzi, cu greu poti cunoaste un copil care nu folosește o tabletă sau un smartphone. Ba chiar, de multe ori, părinții descoperă ultimele tehnologii, abia după ce copiii lor le folosesc deja de ceva timp. Generațiile anterioare au crescut fără acest tip de conexiune, iar mulți dintre noi nu putem să nu ne întrebăm dacă acest nou stil de viață al copiilor noștri este un avantaj sau detriment cu privire la creșterea și maturizarea lor.

R: Și atunci, este tehnologia bună sau rea? Și dacă este bună, cum o putem îmbunătăți? Sau dacă este rea, cum o putem limita?

M.D.: Ei bine, nu cred că există un răspuns clar la această întrebare. Opiniile diferă de la o persoană la alta și le poți da dreptate tuturor. Sunt unele aspecte grozave ale tehnologiei, dar și motive pentru a o reduce. Ca peste tot în această viață, există un echilibru.

R: Haideți să le luam pe rând. Care credeți că sunt părțile bune ale tehnologiei?

M.D.: În primul rând, EDUCAȚIA. Cu o singură mișcare de deget, copilul poate învăța foarte multe!  De exemplu, dacă are un talent special, îl poate dezvolta după ce caută diverse informații on-line. De asemenea, dacă vrea să știe ceva despre un subiect anume, va găsi, cu siguranță, mii de site-uri ce îl vor ajuta. Pe scurt, e ca și cum ar căra o librărie virtuală și portabilă cu el, oriunde și oricând.

În al doilea rând, RELAȚIONAREA. Prin tehnologie, copiii absorb idei care îi echipează cu deprinderi necesare în relaționarea cu oamenii. Dacă este folosită așa cum trebuie, tehnologia le permite să formeze sau să păstreze conexiuni cu prietenii sau membri ai familiei care locuiesc departe. Ba chiar, în urma unui studiu, s-a descoperit că în perioadele încărcate de tensiune, conversațiile scrise cu prietenii diminuează considerabil cantitatea de stres și ajută la relaxare.

Și nu în ultimul rând, CREȘTEREA MOTIVAȚIEI! Multe aplicații și activități pe computer sunt create să încurajeze copiii să termine un nivel, pentru a atinge un altul. Acest lucru îi obișnuiește pe copii să treacă peste obstacole și greutăți, cu scopul de a-și atinge țelurile.

R: Totul sună bine până aici. Dar să trecem și la părțile negative ale tehnologiei.

M.D.: IZOLAREA este, după părerea mea, cea mai periculoasă, dacă tehnologia este folosită greșit. Copiii se pot pierde într-o lume electronică și astfel se diminuează relaționarea umană. Aceștia își pierd interesul de a petrece timpul cu familia sau prietenii reali și ajung să prefere ore întregi cu aplicațiile favorite sau prietenii virtuali.

De asemenea, mintea unui copil este într-o continuă dezvoltare și tinde să absoarbă orice îi este pus în fața ochilor. Prin intermediul tehnologiei și internetului, copiii pot vedea orice, fără să știe ce este bine sau rău.

Bineînțeles, sunt cunoscute deja AFECȚIUNILE ce pot fi produse de prea mult timp petrecut în fața televizorului, a tabletei sau smartphone-ului. Pot enumera doar câteva: somn neregulat, probleme cu ochii, obezitate, sau comportament neadecvat.

R: Așa cum ați spus, secretul este echilibrul. Cum l-ar putea atinge un părinte?

M.D.: Destul de simplu! Ar trebui să stabilească săptămânal ZILE FĂRĂ TEHNOLOGIE, în care atât copilul, cât și familia să se deconecteze de la tehnologie și să petreacă timp împreună. În acest fel, copilul înțelege că familia este prioritară și mult mai importantă decât “prietenii din sticlă și metal”.

STABILIREA UNOR REGULI cu privire la timpul petrecut în fața ecranului. Copilul trebuie să înțeleagă că este un privilegiu să folosească tehnologia, iar dacă încalcă regulile, acel privilegiu îi este retras.

Părinții ar trebui să fie LIDERI. Să își învețe copiii să își stabilească prioritățile și să se întrebe singuri dacă un lucru este bun sau rău, ori dacă este timpul potrivit să aibă o anumită activitate. Formați-le abilități care să îi ajute să își folosească mințile pentru a alege singuri ce este bine pentru ei.

De asemenea, este foarte important ca părinții să fie MODELE pentru copiii lor. Nu le cereți copiilor să petreacă timp cu familia, în timp ce voi stați cu telefonul în mână. Nu le cereți să limiteze timpul petrecut în fața ecranului, dacă voi petreceți ore în fața lui. Altfel, ei se vor întreba de ce sunt puși să facă ceva ce părinții lor nu pot sau nu vor să facă.

R: Am văzut că dumneavoastra, ca Manager al Centrului de Meditații Didactika, ați hotărât recent să introduceți tehnologia în educație. Cum funcționează acest lucru?

M.D.: Așa este, ne adaptăm și noi progresului tehnologic, iar în curând vom începe o serie de workshop-uri de Realitate Virtuală. Suntem nerăbdători să dezvoltăm și noi partea pozitivă a tehnologiei, așa cum vorbeam mai devreme. Vă așteptăm la primul workshop din data de 28 august 2018!

Posteaza un comentariu