Happy Bathrooms, proiectul ambițios al unor elevi din București. Cum au schimbat copiii spațiile din școală
Din școală ajung de multe ori la noi vești care ne fac să ne întrebăm când vom avea și noi un sistem ca afară. Programa prea încărcată, puține activități practice, prea multe teme, laboratoare nedotate, condiții improprii ori schimbări prea dese în legislație sunt câteva dintre neajunsurile și problemele semnalate de părinți și deopotrivă elevi.
Însă în școala românească există și lucruri frumoase. Proiecte în care copiii și profesorii lor se implică pentru a face școala în care învață mai prietenoasă. Este și cazul unor elevi din București care au vrut să învețe arhitectură și au reușit să schimbe în totalitate unul dintre grupurile sanitare din școală.
Happy Bathrooms este povestea unor copii de la Școala Gimnazială ”Pia Brătianu” din București. Așa s-au gândit, acum doi ani, elevii din clasa a VII-a A să numească grupul sanitar de la etajul 1, determinați să transforme un loc sobru, învechit, într-unul vesel și modern.
La cursul de arhitectură, au făcut macheta școlii și au decis ce spații vor să schimbe: un grup sanitar și un loc în curtea școlii. Cu ajutorul arhitecților de la Asociația De-a Arhitectura, copiii au pus pe hârtie cum văd ei noua ”baie”, alegând formele, culoarea, designul.
Doina Cucu, diriginta clasei, își amintește cu cât entuziasm au lucrat copiii la acest proiect:
”Un an de zile, copiii au venit, săptămânal, o oră în plus la școală pentru a face acest proiect: să amenajeze o baie și un loc de recreere în curtea școlii. A fost un proiect minunat, iar arhitecții au lucrat foarte bine cu elevii.”
Ingrid, una dintre elevele care au participat la reamenajarea spațiilor, spune că a fost un proiect interesant, în care fiecare a venit cu propriile idei.
”Atunci când am fost pentru prima dată cu arhitectele în baia fetelor, nici ele nu au fost foarte încântate de ceea ce au văzut. Cea mai interesantă parte însă a fost oportunitatea de a participa cu idei si propuneri la această schimbare.
Înainte să fie renovată, acea baie nu prea era folosită sau mai bine zis evitată de fete si cea mai mare împlinire pe care am simțit-o noi este că, din momentul în care baia a fost renovată, au început să apară poze, era mult mai utilizată ca înainte și cu siguranță se simțeau mai bine atunci când intrau într-o baie modernă, frumos amenajată si curată”, povestește Ingrid.
După acest proiect, Ingrid chiar s-a gândit serios dacă ar putea să devină arhitect. Există așadar lucruri frumoase în școala românească?
”Eu sunt jumătate româncă, jumătate rusoaică. Am avut parte si de un an de școală in Rusia si pentru mine a fost mult mai primitoare școala românească. Nu pot spune că este cea mai bună, dar cu siguranță are frumusețea ei și sunt sigură că ar putea fi și mai bună”, a fost răspunsul lui Ingrid.
La doi ani de la derularea proiectului, copiii-arhitecți au părăsit școala gimnazială, însă atmosfera prietenoasă a grupului sanitar de la etajul 1 le-a rămas colegilor mai mici. Unii dintre ei învață, la rândul lor, arhitectura.
Happy Bathrooms este unul dintre proiectele desfășurate în cadrului programului educațional De-a arhitectura în școala mea, proiecte realizate în școli, prin design participativ, de către școlari, profesori și arhitecți.
Sursă articol:
Surse foto:
http://www.de-a-arhitectura.ro